سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منشا تصوف:

 

تصوف مصدر باب تفعل عربی مصدری است که  از  اسم  ساخته  شده  به  معنی  صوف پوشیدن و پشسینه پوشی است چنانکه تقمص در همین باب از قمیض به معنی پیراهن گرفته شده و به معنی پیراهن پوشیدن است.


از میان وجوه اشتقاق مختلقی که  برای  کلمه صوفی و تصوف بیان شده منسوب دانستن آن به صوف به معنی پشم از نظر قواعد صرف عربی بیشتر قابل قبول است. ابوالقاسم قشیری صوفی و عارف معروف قرن پنجم هجری قمری در رساله قشیریه مینویسد: <  و این  نام غلبه گرفته است بر این طایفه گویند فلان صوفی است و گروهی را متصوفه خوانند و  هر که تکلف کند تا بدین رسد او را متصوف گویند و این اسمی نیست که اندر زبان  تازی  او را باز توان یافت یا آنرا اشتقاقی است: و ظاهرترین آن است  که لقبی  است  چون  لقبهای دیگر ، اما آنکه گوید این از صوف است و تصوف صوف پوشیدن است ،  چنانکه   تقمس پیراهن پوشیدن ، این روی بود لیکن این قوم به صوف پوشیدن اختصاص ندارند>.


قشیری پس از آن ، نسبت صوفی و تصوف را به صفه مسجد رسول الله و اصحاب صفه ، و نیز نسبت آن را به صفا و صف ، از نظر لغوی رد می کند.

ابوالحسن علی بن عثمان جلابی هجویری در کتاب کشف المحجوب که در قرن پنجم هجری قمری تالیف کرده و قدیمی ترین کتاب فارسی درباره تصوف است ،  می نویسد :  <  اندر تحقیق این اسم بسیار سخن گفته اند و کتب ساخته ، و گروهی گفته اند  که صوفی را از آن جهت صوفی خوانند که جامه صوف دارد ، و گروهی گفته اند که بدان صوفی  خوانند  که تولی به اصجاب صفه کنند و گروهی گفته اند که این اسم از صفا مشتق است امابر مقتضی لغت از این معانی بعید می نماید>. همی ن تحقیق در کلمه صوفی و اشتقاق آن به  تفصییل در خلاصه شرح تعرف نیز آمده است.


استاد  جلاالدین همایی ،  در مقدمه مصباح  الهدایه  همه وجوه اشتقاق کلمه صوفی را نقل کرده است و غیر از رد منسوب بودن این کلمه به صفه – که ذکر کردیم- منسوب بودنش را به صوفه و بنی صوفه و نیز صوفه به معنی پرز و پاره پشمی  که  دور می ریزند  و صوفان که شکل دیگر صوفه است – رد کرده است: همچنین اشتقاق از صفا و صفوت ، و صفو و صفی را از نظر قواعد اشتقاق مردود می داند.منسوب بودن به <صفا> جمع صفاة معنی سنگ سخت که گیاه از آن نمی روید و اشتقاق از <مصافات> و <صوفانه> به معنی گیاه کوتاه ناچیز :و سرانچام اشتقاق از < صف> را هم نادرست می داند ، و سرانجام نظر می دهد که صحیح ترین قول در اشتقاق کلمه < صوفی> همان منسوب بودن  آن به صوف به معنی پشم است ، و چون جماعت صوفیان لباس خشن و پشمی می پوشیدند  بدین  جهت صوفی خوانده شده اند .

منتظر مطالب بعدی در نقد تصوف باشید........


+ نوشته شده در   شنبه 86/3/26;ساعت  1:11 صبح;  توسط  بی نام و نشان;  | نظرات()